Rahim Sarkması Nedir?

Ağustos 10, 2018 by Sevil karaman0
uterus.jpg

Rahim Sarkması Nedir?

Rahim (Uterus) sarkması, insanın dik yürümesine destek olun, karın, sırt ve solunum kaslarıyla birlikte çalışan ve rahimi olması gereken yerde tutan pelvik taban kaslarının ve kemikleri kemiklere bağlamaya yarayan ligamentlerin gerilmesi ve zayıflamasının bir sonucu olarak rahime yeterli desteği sağlayamadığında ortaya çıkan bir sorundur. Bu durumda rahim aşağı doğru kayar veya vajinadan dışarı çıkar.

Rahim sarkması sıklıkla bir ve birden fazla vajinal doğum yapmış kişilerde, menopoz sonrası dönemde olan kadınlarda görüldüğü gibi her yaştaki kadında ortaya çıkabileceği görülmektedir.

Rahimi olması gereken yerde tutan pelvik taban kaslarının zayıflaması ve görevini eskisi gibi yerine getirmemesi sonucu rahmin sarkması şu nedenlerden kaynaklanabilir:

• Gebelik ve doğum sırasında travma ve destek bağ dokusunun zarar görmesi
  • Zor gerçekleşen doğum
  • Kas tonusunun kaybı
  • Menopoz sonrası kanda azalmış ösrtojen
  • Yerçekimi etkisi
  • Östrojen eksikliği
  • Yıllarca tekrarlayan zorlamalar
  • Çok sayıda doğum yapmak
  • Normal doğum yapmak
  • İri bebek doğurmak
  • İlerlemiş yaş
  • Şişmanlık
  • Ağır yük kaldırmak
  • Sürekli öksürmek
  • Kabızlık
  • Fazla ıkınma

Rahim sarkması için risk oluşturabilecek faktörler:

• Bir veya daha fazla gebelik ve vajinal doğum
  • Büyük bir bebek doğurmuş olmak
  • İlerlemiş yaş
  • Sık ağır yük kaldırma
  • Kronik öksürük
  • Daha önce geçirilmiş pelvis cerrahisi
  • Bağırsak hareketleri için sık olarak ıkınmak
  • Genetik olarak rahmin zayıf bir bağ dokusuna sahip olması
  • Beyaz veya latin ırktan olmak

Obezite, kronik kabızlık ve kronik obstrüktif akciğer hastalığı gibi bazı durumlar, pelvisinizdeki kaslarda ve bağ dokularında gerginlik yaratır ve böylece rahminizin sarkmasında rol oynuyor olabilirler.

Eğer hastanın rahim sarkması şikayeti var ve bu şikayet düşük seviyelerde seyrediyor ise genellikle tedaviye gerek yoktur. Eğer rahim sarkması kişiyi rahatsız ediyor ve normal hayatı engelleyecek düzeyde sorun yaratıyorsa, tedaviden başka yol yoktur.

Belirtiler

Rahim sarkmasının şiddeti kişiden kişiye değişkenlik gösterir. Eğer hasta hafif şiddette rahim sarkmasına sahip ise aşağıda sıralanan belirtilerin hiçbirini görmemiş olabilir. Eğer orta veya ileri rahim sarkmanız olursa aşağıdaki belirtileri yaşayabilirsiniz:

• Pelvisde ağırlık ve çekilme hissi
  • Vajinanızdan dokunun dışarı çıkması ya da vajinadan bir parça çıkacakmış gibi hissetme
  • Sık idrara çıkma
  • İdrar ya da gaz kaçırma, idrar sırasında yanma veya idrar yapamama gibi üriner problemler
  • Bağırsak hareketlerinde sorun
  • Belin alt bölgelerinde ağrı
  • Sabahları daha az olup akşama doğru kötüleşen belirtiler
  • Cinsel birleşme sırasında ağrı ve acı çekme
  • Cinsel isteksizlik
  • Kabızlık
  • Kasık, bel ve sırt ağrısı

Rahim Sarkması İçin Ne Zaman Doktora Gitmeliyiz?

Rahim sarkması şiddetli olmadıkça tedavi gerektirmez. Eğer kendinizde gördüğünüz belirtiler ve bulgular rahatsız edici ve normal aktivitelerinizi engelliyor ise, durumunuzla ilgili seçenekleri tartışmak için doktorunuzla konuşabilirsiniz.

Rahim Sarkması Ne Gibi Sorunlar Yaratır?

Rahim sarkmasının muhtemel komplikasyonları aşağıdakileri kapsar:

Ülserler: Burada bahsi geçen ülser midede görüldüğü bilinen ülser değil dermatolojik açıdan görülen ülserdir. Son evreler gelmiş rahim sarkması durumlarında, vajinal bölge dışarı kadar sarkabilir. vajinal bölgenin rahmin aşağısına doğru inişiyle beraber dışarı çıkarak iç çamaşıra sürtünebilir.

Bu durum bazı vakalarda, deride ya da mukoza zarında oluşan ve dokunun parçalanmasıyla görülen yaralar olan ülserlerin vajinada görülmesine yol açar.   Nadir vakalarda da ülserler enfekte olabilirler.

Diğer pelvik organların sarkması: Eğer rahminiz sarkıyorsa diğer pelvik organlar olan böbrekten süzülen idrarın depolandığı ve dışarı atıldığı, adalelerden oluşmuş içi boş bir organ olan mesane ve kalın bağırsağın son bölümü olan rektum da sarkıyor olabilir. Kişide idrar atımını zorlaştıran ve idrar yollarında enfeksiyon görülme riskini arttıran sarkmış mesane (sistosel) vajinanın ön duvarında çıkıntı oluşturur. Rektum üzerinde yer alan bağ dokusunun zayıflığı, bağırsak hareketlerini zorlaştırabilecek rektosel denilen rektum ön duvarının vajene doğru fıtıklaşması rahatsızlığına neden olabilir.

Rahim Sarkması Nasıl Teşhis Edilir?

Rahim sarkmasının tanısını koymak için yapılan muayeneler veya testler aşağıdaki gibidir:

Pelvis Muayenesi: Bu muayene sırasında, doktorunuz rahminizin ne kadar vajina içine sarktığını değerlendirmesine yardımı olacağından, sizden tuvaletinizi yapıyormuş gibi ıkınmanızı isteyebilir. Doktorlar genellikle pelvik kaslarının kuvvetini  kontrol etmek için hastanın kaslarını, idrarını tutuyormuşçasına kasmasını isteyebilir.  Muayene ayakta duruyor ve yatıyorken yapılabilir.

Anket: Rahim sarkmanızın hayat kalitenizi nasıl  etkilediğini göstererek doktorunuzun sizi değerlendirmesine yardımı  olacak bir anket doldurabilirsiniz. Bu bilgi tedavi kararlarınıza rehberlik edebilir.

Nadiren rahim sarkmasının ne derecede olduğunu görmek için kullanılsalar da rahim sarkmasının teşhisinde, manyetik rezonans görüntüleme yöntemi ya da ultrason gibi görüntüleme uygulamalarına genellikle ihtiyaç duyulmaz.

Rahim Sarkmasında Uygulanan Tedavi Yöntemleri

Rahim sarkması olan kişi kendisinde bir belirti görsün ya da görmesin eğer hastayı rahatsız etmeyen, hafif derecede seyreden rahim sarkması var ise, muhtemelen tedaviye ihtiyacınız yoktur. Ancak şuan hastanın tedaviye ihtiyacı olmaması ilerde de olmayacağı anlamına gelmez. Çünkü pelvik tabanı zaman içinde tonusunu kaybetmeye devam edebilir, zamanla rahim sarkması ileri seviyeye geçebilir. Rahim sarkması belli tedavilerden sonra gerilemeye başlasa da doktor ile birlikte, sarkmanın tekrar ilerlememesini sağlamak için durumu takip etmek ve belirtileri gözden geçirmek için kontrole gitmek önemlidir.

Pelvik kaslarını sıkılaştırmaya yarayan Kegel egzersizleri gibi kendi başınıza yapabileceğiniz önlemler hastalığın neden olduğu şikayetleri durdurmaya ya da en azından hafifletmeye yardımcı olabilir. Sağlıklı olarak belirlenen bir kiloya ulaşmak ve ağır yükler kaldırmamaya dikkat etmek, pelvisi destekleyen yapılar üzerindeki basıncı azaltmaya yardım eder.

İleri rahim sarkması durumlarında tedavi seçenekleri aşağıdaki gibidir:

Vajinal Peserler: hastanın rahmini yerinde tutması için vajinanın içine yerleştirilen bir alettir. Geçici veya kalıcı tedavi için kullanılan peserler çeşitli şekil ve boyutlarda olmaktadır. Doktorlar, rahmin sarkma derecesini ölçerek rahim sarkması sorunu yaşayan hastaya en uygun peseri seçecektir. Peseri nasıl çıkarıp temizleyip tekrar takacağınızı öğreneceksiniz. Bazı peserleri akşam çıkarıp sabah takabilirsiniz ama bazı peserler takıldığı yerde uzun süre kalabilmektedir. İleri rahim sarkmalarında küçük bir kullanım alanına sahip olan peserler vajinal dokuyu yaralayabilir ve seksüel birleşmenin engellenmesine neden olabilir.

Cerrahi Yöntem: insanın dik yürümesine destek olun, karın, sırt ve solunum kaslarıyla birlikte çalışan ve rahimi olması gereken yerde tutan pelvik taban dokusunun, hasarlanmış ve zayıflamış olduğu durumlarda onarılması için bazen karından müdahale gerekmesine rağmen cerrahlar hastayı vajinal yoldan ameliyat edebilir. Rahim sarkmasının cerrahi tedavisi, hastanın kendisinden alınan dokularının bir yerden başka bir yere taşınmasını ya da yapay dokuların hastanın pelvis organlarını desteklemek için zayıflamış pelvis taban yapılarına yerleştirmesini kapsayabilir.

Sakrokolpopeksi, Histeropeksi, Sakrospinoz Fiksasyon: Rahmi almak anlamına gelen histerektomi ameliyatını bazı durumlarda cerrahlar önerebilir. Bazı durumlarda kapalı ameliyat (Robotik veya laparoskopik cerrahi) mümkün olabilir. Robotik veya laparoskopik cerrahi, hastanın karnında küçük kesiler üzerinden, özel cerrahi aletler ve cerraha, karın içinde kılavuzluk eden, ışıklı bir kamera (laparoskop) kullanılarak yapılır. Doktorlar genellikle rahim sarkması yaşayan hastanın durumuna göre uygun ameliyatı ve cerrahi yaklaşımı önerecektir. Her ameliyatın avantaj ve dezavantajları mevcuttur ve bunlar için cerrahınızla karar vermeniz gerekecektir.

Eğer ilerde gebelik planınız varsa rahim sarkması ameliyatları için uygun bir aday olmayabilirsiniz. Çünkü gebelik ve bebeğin doğumu rahminizi destekleyen dokular üzerinde gerim oluşturacağı için onarım ameliyatının faydalarını geriye çevirecektir. Ayrıca büyük sağlık sorunları olan hastalarda ameliyat riskleri, ameliyatın faydasını gölgede bırakabilir. Bu tür durumlarda rahatsız edici belirtilerden kurtulmak adına peser kullanımı sizin için en iyi tedavi seçeneği olabilir.

Rahim Sarkmasına Karşı Yaşam Tarzı Değişimi ve Evde Uygulanabilir Çözümler Nelerdir?

Hastada var olan rahim sarkmasının şiddetine bağlı olarak hastanın kendi kendine yapabileceği şeyler de vardır. Aşağıdaki önlemler rahim sarkmasına karşı fayda sağlayabilir:

• Kegel egzersizleri yapmak
  • Yüksek lifli gıdalar yiyerek ve fazla sıvı alarak kabızlıktan korunmak
  • Ikınmaktan ve ağır kaldırmaktan kaçınmak
  • Öksürüğünüzü kontrol altında tutmak
  • Eğer obez ya da fazla kilolu iseniz kilo vermek

Kegel Egzersizleri Nedir ve Nasıl Yapılır?

Kegel egzersizleri rahim, mesane ve bağırsaklara destek olan pelvik taban kaslarını sıkılaştırıcı bir etkiye sahiptir. Güçlü bir pelvik tabana sahip olmak rahim sarkması ile ilgili bulguları, belirtileri ve şikayetleri azaltır ve pelvis içindeki organlarınıza daha iyi destek sağlamaya yardımcı olur.

Kegel egzersizi yapabilmek için aşağıdaki adımları izleyin:

• Pelvik taban kaslarını yani idrarı durdurmak için kullanılan kasları kasın ve sıkın
  • Sıkma işlemini 5 saniye boyunca devam ettirin, sonra 5 saniye gevşek bırakın. Eğer bu sıkma işlemi çok zor olursa başlarda 2 saniye sıkıp, 3 saniye gevşeme durumu da olabilir.
  • 10 saniye kasılı tutabildiğiniz zamana kadar çalışmaya devam edin.
  • Bu egzersizi her seferinde 10 defa, günde 3 set olarak yapın.

İyi bir terapist ve biyolojik geribildirimler ile (biofeedback) beraber uygulandığında Kegel egzersizleri daha çok başarı getirmektedir. Biyolojik geribildirim, sizin doğru kasları ideal şiddet ile uygun sürelerde kastığınızı izleyen aletlerin kullanımını kapsar.

Kegel egzersizleri ile ilgili doğru yöntemi bir kere öğrendiğinizde, istediğiniz herhangi bir zamanda, Kegel egzersizlerini oturuyorken ya da kanepede dinleniyorken ihtiyatlı bir şekilde yapabilirsiniz.

Rahim Sarkmasını Önleme Yöntemleri Nelerdir?

Rahim sarkması her zaman için önlenemese de, eğer aşağıda yer alan maddeleri uygularsanız rahim sarkması yaşama riskinizi azaltabilirsiniz:

• Kegel egzersizlerini düzenli bir şekilde yapmak: Bu egzersizler özellikle doğum sonrası etkilenen pelvik taban kaslarınızı güçlendirebilir.
  • Kabızlığı önleme ve tedavi etmek: Fazla miktarda sıvı alın; meyve, sebze fasulye ve tam tahıllı gevrekler gibi yüksek lifli yiyecekleri yiyin.
  • Ağır kaldırmaktan kaçınma ve ağır kaldırırken doğru yöntemi kullanmak:Bir şey kaldırıyorken, bel ve sırtınız yerine bacaklarınızı kullanın.
  • Öksürüğü kontrol altına almak:Sigara içmeyin ve kronik öksürük veya bronşit için tedavi alın.
  • Kilo almaktan kaçınmak:Ideal kilonuzu ve eğer ihtiyacınız varsa kilo verme stratejinizi belirleyin.