Jinekoloji | Kadın Doğum | Genital Estetik | Gebelik Takibi | İzmir

JİNEKOLOJİ

JİNEKOLOJİ

Kelime anlamı olarak jinekoloji (jineko-loji) “kadın bilimi” anlamına gelmektedir. Gynaika (gyne) Yunanca’da kadın anlamına gelir. Loji ise bilim anlamına gelmektedir. Jinekoloji bilimi, kadının üreme organları ve yapısı ile ilgilenen bir dalıdır. (İngilizce: gynaecology ya da gynecology.) Türkçe karşılık olarak ise jinekoloji terimi “kadın hastalıkları” anlamında kullanılmaktadır. Geçmişte kadın hastalıkları nisaiye olarak da adlandırılmaktaydı. Günümüzde yerini jinekoloji terimine bırakmış bu ifadenin halen bazı kliniklerde kullanımına devam edilmektedir. Jinekolojinin karşıtı androloji ise erkek üreme sistemi ve organları ile ilgili olan bilim dalına verilen isimdir.

Jinekoloji alanında çalışan uzman hekimlere jinekolog adı verilmektedir. Jinekologlar; kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ya da nisaiye uzmanı olarak da nitelendirilmektedir. Jinekologlar yalnızca jinekoloji yani kadın hastalıkları ile ilgili alanlarda çalışmazlar, kadın hastalıkları ile beraber doğum bilimi yani obstetrik alanında da çalışırlar. Bu her iki bilim alanına birden, kadın hastalıkları ve doğum (obstetrik ve jinekoloji adı verilir.) Jinekoloji bilimi kadın üreme organları patolojilerini içermektedir. Örnek olarak yumurtalık (over) kisti, myom, rahim ağzı (serviks) hastalıkları, polip, endometrit, servisit, polikistik over, infertilite (kısırlık), vajinit, pelvik inflamatuar hastalık ve benzeri hastalıklar ve bu hastalıklara yönelik ameliyatlar verilebilir. Erken gebelik dönemlerindeki patolojiler, dış gebelik, düşük, mol gebelik gibi durumlar da jınekolojinin kapsamına girmektedir. Son gebelik ayları, yani 6.ay ya da 24. haftadan sonraki dönemdeki doğum ile ilgili konular da obstetrik biliminin çalışma alanına girmektedir. Doğum kontrol yöntemleri, menopoz, idrar kaçırma problemleri, rahim sarkması, dismenore yani adet ağrıları, adet düzensizlikleri, kadın üreme organları ile ilgili kanserler de jinekolojiyi yakından ilgilendiren diğer konuların içerisine girmektedirler.

Kadın hastalıkları (jinekoloji) ile ilgili ameliyatlar ve cerrahi müdahaleler; Myomektomi (myom alınması ameliyatı), kistektomi (yumurtalık kisti ameliyatı), küretaj, histerektomi (rahim alınması ameliyatı), ooforektomi (yumurtalık alınması ameliyatı), tüp bağlama (tüp ligasyonu), histeroskopi, laporoskopi, sistosel-rektosel ameliyatları, servikal serklaj, konizasyon, leep, servikal ve endometrial biyopsi, vulva biyopsisi, koterizasypn, kriyoterapi olarak sıralanabilir.

Jinekolojik Muayane

Jinekolojik muayene ya da bir diğer adıyla vajinal muayene, kadınların tamamının, hiçbir rahatsızlığı olmasa dahi senede bir defa kontrol amaçlı olarak yaptırması gerekli olan bir muayenedir. Bu sayede bazı hastalıklara erken tanı koyma imkanı olabilmektedir. Ayrıca rahim ağzı kanserini önlemek amacıyla yapılan smear testi adı verilen muayenenin de yılda bir kez alınması önemlidir. Bunun dışında jinekolojik muayene kadın hastalıkları ile ilgili veya gebelik ile ilgili şikayetleri olan hastalara kadın hastalıkları ve doğum uzmanları (jinekolog) tarafından yapılmaktadır. Daha önce hiç jinekolojik muayene olmamış bayanlar bu muayeneden ilk seferinde çekinebilir veya korkabilir ancak en fazla 1-2 dakika gibi kısa süren bir muayenedir ve ağrı veren bir işlem değildir. Daha önce muayene olmuş bayanlar bunun kolay bir işlem olduğunu gördükleri için hiç çekinmeden rahat bir şekilde muayene olurlar.

Jinekolojik muayene ne zaman yapılır?

Jinekolojik muayene adet zamanında veya adetli değilken yapılabilir. Ancak adetli iken kanamadn dolayı rahim ağzı net görülemeyebilir ve smear testi alınamaz. Bu nedenle acil bir durum yoksa adet dışındaki dönemler tercih edilir.

Bütün diğer muayenelerde olduğu gibi jinekolojik muayene öncesinde de hekim öncelikle hastanın hikayesini (öykü, anamnez) alır. Hastanın yaşı, mesleği, medeni durumu, ilişki durumu, geçirdiği hamilelikler, yapılan düşükler,  yapılan doğumlar, geçirilen ameliyatlar, küretaj ve benzeri diğer işlemler kadın hastalıkları haricinde herhangi bir diğer hastalığın varlığı, adet düzeni, adet süresi ve miktarı detaylıca sorularak irdelenir.

Hastanın alkol ve sigara kullanımı ile varsa diğer madde kullanım alışkanlıkları, kullandığı ilaçlar, ailesinde herhangi bir hastalığın varlığı sorulur. Hasta ve doktor arasında geçen bütün bu konuşmalar mahrem bir sırdır ve hastanın yakınları dahil hiçkimseye kesinlikle anlatılmaz. Hasta isterse görüşme sırasında yanında eşi veya bir başka yakını bulunabilir, ancak hasta arzu etmezse görüşmeye tek başına katılır, doktor odasına başka hiçbir kimse alınmaz. Hasta bu esnada sorulan sorulara açık ve net bir biçimde cevap vermelidir ki hekimin oluşturacağı tanı ve tedavi planında yanılmaya yol açmasın.