Kapalı Rahim Alma Ameliyatı | Laparoskopik Histerektomi | İzmir

KAPALI RAHİM ALMA AMELİYATI

KAPALI RAHİM ALMA AMELİYATI

KAPALI RAHİM ALMA AMELİYATI (LAPAROSKOPİK HİSTEREKTOMİ)

Laparoskopik histerektomi ameliyatı tıpkı diğer laparoskopik ameliyatlarda olduğu gibi son yıllarda giderek artan bir şekilde uygulanan, yaygın bir cerrahi müdehale türüdür. Histerektomi kelimesi rahmin alınması ameliyatına verilen isimdir ve bu işlem genellikle açık yöntem olarak nitelendirilen cerrahi yöntem kullanılarak uygulanan bir ameliyattır. Ancak bununla beraber bazı hallerde laparoskopik olarak yani kapalı yöntem vasıtası ile yapılması mümkün olabilen bir ameliyattır.

Kapalı rahim alma ameliyatında over kisti ve diğer jinekolojik ameliyatlarda olduğu gibi genellikle göbekten ve kasık bölgelerinden yaklaşık 1 santimetrelik küçük delikler vasıtasıyla karın içerisine kamera ve diğer aletler yerleştirilir, ameliyat bu şekilde gerçekleştirilir. Diğer laparoskopik ameliyatlar gibi genel anestezi ile gerçekleştirilir, spinal veya epidural anestezi (belden aşağısının uyuşturulması) ile yapılması mümkün değildir.

Laparoskopik histerektomi yani kapalı yöntemle rahim alma ameliyatları genel olarak myom, adenomyozis, tedaviye dirençli gelişen vajinal kanama, premalign lezyonlar, endometrial hiperplazi gibi nedenlere bağlı olarak uygulanmaktadır. Jinekolojik kanserlerin görüldüğü durumlarda da lenf nodu diseksiyonu da içerebilecek bir biçimde gerçekleştirilebilmektedir.

Laparoskopik histerektomi ameliyatı serviks olarak nitelendirilen rahim ağzını da içerisinde alacak şekilde serviksin alınması ile beraber de gerçekleştirilebilmektedir. Eğer ameliyat esnasında serviks (rahim ağzı) alınırsa bu işleme laparoskopik total histerektomi adı verilir. Ameliyat esnasında rahim ağzı alınmaz ise, bu cerrahi işleme de laparoskopik supraservikal histerektomi adı verilmektedir. Kadında Uterus olarak nitelendirilen rahim, hastanın karnından dışarı doğru vajinal yol vasıtasıyla ya da morselatör kullanılarak karında bulunan deliklerden çıkarılabilmektedir. Kapalı yöntemle rahim alma ameliyatında eğer bir gereklilik söz konusu ise hastanın yumurtalıkları da alınabilmektedir. Laparoskopik histerektomi ameliyatı esnasında hastanın yumurtalıklarının da alınması işlemine ooforektomi adı verilmektedir.

Vücutta uterusun karnın içinde yeterli bir şekilde çalışma alanına mahal vermeyecek derecede iri ve büyük olduğu hallerde ve ciddi oranlarda karın içi yapışıklıkların bulunduğu durumların varlığında laparoskopik yöntemin kullanılması sıklıkla tercih edilen bir husus değildir.

Kapalı (laparoskopik) rahim alma ameliyatı sonrasındaki süreç nasıldır?

Kapalı yöntem kullanılarak yapılan rahim alma ameliyatları tıpkı açık yöntem kullanılarak gerçekleştirilen rahim alma (histerektomi) ameliyatlarında olduğu biçimde, hastanın karın bölgesinin üzerindeki alana büyük bir kesi gerçekleştirilmesi ile uygulanmaktadır. Bu nedenden dolayı, ameliyat sonrası dönemde, yara yeri olarak adlandırılan, cerrahi uygulamanın gerçekleştirildiği bölgede herhangi bir enfeksiyon durumunun gelişmesi, yaranın açılması, şiddetli ağrı ve benzeri durumlar ile nadiren karşılaşılmakta ve ortaya çıkabilecek bu durumların yoğunluğu düşük olmaktadır. Ameliyat sonrasında hastanın gündelik iş ve sosyal yaşantısına dönmesi daha erken bir süreç içerisinde gerçekleşmektedir. Ameliyat sonrasında hasta genellikle 1 ya da 2 gün hastanede kalmaktadır ve en geç 2 gün sonra taburcu edilmektedir, çalışan hastaların işlerine dönmeleri ise genellikle 2 ile 3 hafta arasındaki bir zaman diliminde gerçekleşmektedir. Laparoskopik histerektomi yani kapalı rahim alma ameliyatı yapıldıktan ortalama bir ay sonrasında eğer uzman hekim, hastaya yapılan muayene neticesinde herhangi bir sakıncalı durumla karşılaşmazsa hasta bu süreç sonunda cinsel yaşantısına devam edebilmektedir. Ameliyat sonrasındaki ilk hafta içinde hastada düşük miktarlarda vajinal kanama veya lekelenme durumları meydana gelebilir. Ancak aşırı miktarda kanama ve ağrı görülmesi hallerinde hastanın hekimine başvurması gereklidir. Ameliyattan sonraki takip eden ilk günler içerisinde hastanın düşük yoğunluklu ağrı hissetmesi normaldir bu durum bir süre sonra kendiliğinden geçmektedir. Ameliyat gününden sonraki günlerde kayda değer ciddi boyutlarda hastaya rahatsızlık verici bir ağrı durumu genellikle görülmemektedir. Ameliyatı gerçekleştiren hekimin tavsiyeleri doğrultusunda, hastanın banyo, duş ve benzeri ihtiyaçları genel olarak ameliyattan 2 ile 3 gün sonrasında karşılanabilir. Şayet ameliyat esnasında hastanın yumurtalıkları alınmışsa, ameliyattan sonraki haftalarda hastada ateş basması, sıcak basması, terleme gibi menopoz şikayetlerinin yaşanması durumu görülebilmektedir, eğer hasta bu durumlarla karşılaşırsa bunu hekimi ile paylaşmalıdır. Kapalı rahim ameliyatı esnasında hastanın rahim ağzı (serviks) alınmışsa ameliyattan sonraki senelerde smear (simir) testinin yapılmasına ihtiyaç duyulmaz, ancak rahim ağzı alınmamış ise smear testi hastaya düzenli aralıklarla yapılmasına devam edilir.

Ameliyattan sonrasında aşağıdaki belirtilen durumlar hastada oluşursa, acilen hekime başvurulması gereklidir:

• Yüksek ateş
  • Yoğun miktarda vajinal kanama (en az adet kanaması kadar veya adet kanamasından daha fazla)
  • Ağrı kesici alınmasına rağmen çok rahatsız edici derecede karın veya kasık ağrısı
  • Kötü kokulu vajinal akıntı
  • Bulantı, kusma
  • Göğüs ağrısı ya da soluk alıp vermede zorluk hissi
  • Ameliyat yara yerlerinde beyaz ya da bir kanlı akıntı oluşması
  • Bacaklarda anormal şişme, renk değişiklikleri, kızarıklık ve morarma
  • İdrar yaparken yanma hissi ve ağrı (ameliyatı takip eden ilk günlerde hastaya sonda takıldığından dolayı sık görülebilir)

Laparoskopi yardımlı vajinal histerektomi:

Laparoskopi yardımlı vajinal histerektomi (LYVH, LAVH) ameliyatında, ameliyatın ilk evresi laparoskopik yöntem vasıtası ile karından gerçekleştirilirken, diğer ikinci evre vajinal yoldan (alttan) tamamlanır. Laparoskopik histerektomide vajinal herhangi bir işlem yapılmaz ve bütün ameliyat karın bölgesi üzerinde gerçekleştirilerek, tamamlanır. Rahim sarkması gibi bazı durumlarda ise rahim alma ameliyatının tamamı vajinal yoldan yapılabilmektedir, bu durumda karından açık veya kapalı hiçbir işlem yapılmaz, bu ameliyata vajinal histerektomi adı verilir.