Memede Ağrı Tedavisi | Meme Ağrısı Nedenleri | Op.Dr. Ersöz İnce

MEME AĞRISI TEDAVİSİ

MEMEDE AĞRI (MASTODİNİ) NEDİR?

MEME AĞRISI TEDAVİSİ

Meme Ağrısı (Mastalji, Mastodini) Nedir?

Mastalji, kadınlarda sık görülebilen ve kadınları sıkıntıya sokabilen meme ağrılarına verilen isimdir. Memede ağrı aynı zamanda “mastodini” şeklinde de isimlendirilir. Bu nedenle dikkate alınması ve bilinçli hareket edilmesi oldukça önemlidir.

Memede Ağrı Çeşitleri ve Nedenleri Nelerdir?

Genellikle çoğu sağlıklı kadında hafif ya da şiddetli ve özellikle adet dönemlerinde görülen meme ağrıları vardır.

Döngüsel ve döngüsel olmayan mastodini şeklinde iki çeşit meme ağrısından söz etmek mümkündür. Döngüsel meme ağrıları (siklik meme ağrısı) adet dönemi öncesi görülüp genellikle kanamayla birlikte ortadan kaybolan ağrılardır. “Premenstruel sendrom” (PMS) denilen adet öncesi gerginlik sendromu ile alakalı olarak ortaya çıkabilir ya da adet öncesi tek belirti olarak da görülebilir. Memede döngüsel ağrı sıklıkla 30’lu yaşlarda ortaya çıkar ve çoğunlukla iki memede de kendini gösterir. Meme dokusunun yoğun olduğu üst dış kısımlarda daha fazla olabilmekte, bu ağrı koltuk altı, kol veya dirsek kısımlarında da hissedilebilir. Döngüsel olan ağrılar genelde adet kanamasından 7-10 gün öncesinde ortaya çıkabilir.

Döngüsel olmayan memede ağrı (non-siklik meme ağrısı) ise adet döngüsüyle alakası olmayan ve sebebi aydınlatılamamış ağrılar olarak tanımlanabilir. Çoğunlukla 40 yaş üstü kadınlarda gözlenir. Menopoz çağında ve sonrasında da oluşabilir. Bu ağrının farklı şekillerde ve tiplerde olması mümkündür. Sadece tek memenin etkilendiği sık görülür. Döngüsel olmayan meme ağrılarının fibrokistik hastalıklar, fibroadenom, duktal ektazi, yağ nekrozu, göğüs duvarıyla alakalı sıkıntılar, tietze sendromu, servikal radikülopati, psikolojik neden gibi birçok sebebi de olabilir.

Memede Ağrı (Mastalji) Tanı ve Tedavi Süreci

Meme ağrısı tedavisi için öncelikle meme ağrısının neden kaynaklandığı ortaya çıkarılmalıdır. Meme ağrısı birkaç haftadır devam ediyor, belirli bir alanda daha belirgin, gittikçe kötüleşiyor veya günlük hayatı etkiliyorsa mutlaka bir doktora başvurulması gerekir. Meme kanserinin ortaya çıkmasında memede ağrı çoğunlukla teşhis faktörlerinden biri değildir. Ancak yine de gerekli uygulamaların yapılarak meme kanseri olasılığının tamamen elenmesi gerekmektedir. Özellikle 35 yaşını geçmiş kadınlara iki taraflı ultrasonografi ve mamografi yapılabilir. Meme kanseri riskinin ortadan kaldırılması bile bazı hastalar için büyük bir rahatlama kaynağı olmaktadır.

En çok konulan tanılardan biri fibrokistik meme hastalığıdır ve kötü huylu değildir. Bu çok sık rastlanan ve genelde doğurganlık çağındaki kadınlarda görülen bir durumdur. Neredeyse iki kadından birinde görülebildiği için son dönemlerde hastalık olarak bile nitelendirilmediği olmaktadır.

Kadınların uygun sütyen kullanması, adet dönemi öncesinde tuz, kahve ve çay kullanımının azaltılması mastalji şikayetlerinin büyük kısmında etkili olabilir. Doktorunuzun önereceği ağrı kesiciler de devam eden durumlarda kullanılabilir. Eğer ağrı kesicilerden sonuç alınamazsa, yine doktorunuzun kontrolünde kullanılan agnucaston, dopergin, parlodel gibi prolaktin hormonunu baskılayan bir takım ilaçlar da tedavi için kullanılabilmektedir.

Memede Ağrı (Mastodini) Tedavisi Yapan Doktorlar

Mastodini tedavisinde en önemli öncelik arkada yatan nedenin ortaya çıkarılması ve olası kötü huylu bir hastalık durumunun bulunup bulunmadığının saptanmasıdır. Bu yüzden uzman ve deneyimli bir hekime başvurulması büyük önem arz etmektedir.