Onkoloji

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Bilgi

Cinsel Yolla Buluşan Hastalıklar

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar bir kişiden diğerine cinsel temas yoluyla bulaşan enfeksiyonlardır. STD’lerin nedenleri bakteriler, parazitler, mayalar ve virüslerdir. Dahil olmak üzere 20’den fazla STD bulunmaktadır.

Başlıcaları;

• Bel soğukluğu ( Gonore )
  • Frengi ( Sifiliz )
  • Klamidya
  • Genital Uçuk ( Herpes )
  • Hepatit B ( Sarılık )
  • HIV – AIDS

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar, hem erkekleri hem de kadınları etkilemektedir. Çoğu durumda neden oldukları sağlık sorunları, kadınlar için daha şiddetli olabilmektedir. Hamile bir kadının cinsel yolla bulaşan bir hastalığı varsa, bebek için ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir.

Antibiyotikler, bakteri, maya veya parazitlerin neden olduğu cinsel yolla bulaşan hastalıkları tedavi edebilmektedir. Bir virüsün neden olduğu cinsel yolla bulaşan hastalıkların tedavisi yoktur, ancak ilaçlar genellikle semptomlara yardımcı olabilir ve hastalığı kontrol altında tutabilmektedir.

Lateks prezervatiflerinin doğru kullanımı, STD’leri yakalama veya yayma riskini büyük ölçüde azaltır, ancak tamamen ortadan kaldırmaz. Enfeksiyondan kaçınmanın en güvenilir yolu anal, vajinal veya oral seks olmamalıdır.

Bel Soğukluğu ( Gonore )

Cinsel yolla bulaşan bu bakteriyel enfeksiyon genellikle mukoza zarlarına saldırmaktadır. Ayrıca clap veya damlama olarak bilinmektedir. Son derece bulaşıcı olan bakteri vücudun daha sıcak ve nemli boşluklarında kalır.

Gonore olan kadınların çoğunluğu hiçbir belirti veya semptom göstermez. Tedavi edilmezse, kadın pelvik inflamatuar hastalık (PID) gelişebilir . Erkekler prostat bezinin, idrar yolunun veya epididimisin iltihaplanmasını geliştirebilir .

Hastalığa Neisseria gonorrhoeae neden olur . Bakteriler vajina, penis, ağız, rektum veya gözde hayatta kalabilmektedirler. Bir kişi yanlışlıkla gözlerini ovup enfeksiyona yayabilir. Bu tedavi süresini uzatır. Hamile olan bir kadın, doğum sırasında enfeksiyonu bebeğe geçirebilir.

Gonore belirtileri ilk enfeksiyondan 2 ila 10 gün sonra meydana gelmektedir, bazı durumlarda 30 gün sürebilmektedir.Bazı insanlar, maya enfeksiyonu gibi farklı bir durum için gonore zedelenmeye yol açan çok hafif semptomlar yaşarlar.

Erkekler aşağıdaki belirtilerle karşılaşabilir:

• idrar yaparken yanma
  • testiküler ağrı veya şişlik
  • penisden yeşil, beyaz veya sarı akıntı

Kadınların semptom gösterme olasılığı daha düşüktür, ancak eğer yaparlarsa, bunlar şunları içerebilir:

• cinsel ilişkiden sonra lekelenme
  • vulva veya vulvitin şişmesi
  • dönemler arasında düzensiz kanama
  • pelvik bölgede ağrı
  • İdrar yaparken yanma veya ağrı

Aktarım, oral seks sonucu ortaya çıktığında, boğazda ve şişmiş bezlerde yanma hissi olabilmektedir.

Frengi ( Sifiliz )

Sifiliz bir bakteri olan Treponema Pallidum’un sonucudur. Cinsel temasla bulaşır ve enfeksiyondan geçen kişi sifilitik bir lezyona sahip olmaktadır. Gebe olan ve aynı zamanda sifiliz olan bir kadın, bu STD’yi bebeğine iletebilir, bu da ölü doğuma veya ciddi doğuştan deformiteye neden olabilmektedir.

Hastalığın semptomları ortaya çıkmadan önce ilk enfeksiyondan 9 ila 90 gün arasında bir inkübasyon süresi vardır ve ortalama inkübasyon süresi 21 gündür. Sifilizin her evresinde karakteristik belirtiler ve semptomlar bulunmaktadır. Sifilizli bazı kişiler hiçbir semptom göstermezken, diğerleri daha hafif sunumlar yaşayabilir. Bu rahatsızlığı olan bazı kişiler için, semptomlar düzelse bile, bakteri hala vücuttadır ve daha sonra ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir.

Klamidya

Chlamydia, küresel olarak genital ve göz hastalıklarının en yaygın enfeksiyöz sebebidir. Aynı zamanda en sık görülen bakteriyel STD’dir.

Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezlerine (CDC) göre, 2015 yılında, 15 ila 19 yaşlarındaki kızların yaklaşık %3’ü klamidyaya sahipti. Klamidyası olan kadınlar genellikle belirtileri göstermezler. Herhangi bir semptom genellikle spesifik değildir ve şunları içerebilmektedir:

• mesane enfeksiyonu
  • vajinal akıntıda bir değişiklik
  • hafif alt karın ağrısı

Bir kişi klamidya tedavisi almazsa, aşağıdaki belirtilere yol açabilir:

• Pelvik ağrısı
  • ağrılı cinsel ilişki, aralıklı veya her defasında
  • dönemler arasında kanama

Genital Uçuk ( Herpes )

Herpes kronik bir vakadır. Herpes ile birlikte önemli sayıda birey hiçbir zaman semptom göstermez ve herpes durumlarını bilmez.

HSV, insandan insana doğrudan temas yoluyla kolayca aktarılabilir. En sık olarak, HSV’nin bulaşması vajinal, oral veya anal seks yoluyla gerçekleşir. Bir diğeri ise, daha çok paylaşılan mutfak eşyaları ve yüzeylerden iletilir. Çoğu durumda, virüs insan vücuduna girdikten sonra uykuda kalır ve hiçbir semptom göstermez.

Genital herpes ile ilişkili semptomlar ortaya çıkarsa, şunları görülebilir;

• Rahim ağzı üzerinde kabarcıklar ve ülserasyon
  • vajinal akıntı
  • idrar yaparken ağrı
  • ateş
  • Ağız çevresindeki soğuk yaralar

Ayrıca, dış genital bölgede, rektumda, baldırda ve kalçada kırmızı kabarcıklar oluşabilir. Bunlar, özellikle ülserlerin patlaması ve bırakılması durumunda ağrılı olabilmektedirler.

Hepatit B ( Sarılık )

Enfekte olmuş sperm, kan ve diğer vücut sıvıları ile temas yoluyla bulaşmaktadır. HBV aşağıdaki şekillerde görülür;

• korunmasız seks
  • bir steril olmayan şırınga kullanarak
  • keskin bir nesne tarafından kazayla
  • enfekte anne sütü içmek
  • Hepatit B’li bir kişi tarafından ısırıldı

Karaciğer şişer ve bir birey HBV sonucu ciddi karaciğer hasarı yaşayabilir. Bu, sonunda kansere yol açabilir ve hastalık bazen kronikleşebilir. Kan bağışı merkezleri, herhangi bir donörün Hepatit B’ye sahip olmadığından emin olmak için her zaman kontrol etmektedir.

Hıv – Aıds

(HIV) bağışıklık sistemine saldırarak, bireyin enfeksiyonlara ve hastalıklara karşı savunmasız kalmasına neden olur. Virüs tedavi edilmezse enfeksiyona yatkınlık kötüleşmektedir. HIV meni, kan, anne sütü ve vajinal ve rektal sıvılarda bulunabilir. HIV kan-kan teması, cinsel temas, emzirme, doğum, iğneler ve şırıngalar gibi ilaçların enjekte edilmesi için ekipmanların paylaşımı ve nadir durumlarda kan transfüzyonu yoluyla bulaşabilir.

Tedavi ile, vücutta bulunan virüsün miktarı tespit edilemeyen bir seviyeye indirilebilir. Bu, kandaki HIV virüsü miktarının, kan testlerinde tespit edilemeyecek kadar düşük seviyelerde olduğu anlamına gelir. Aynı zamanda HIV’in başka insanlara aktarılamayacağı anlamına gelir. Belirlenemeyen HIV’li bir kişi, virüs tedavi edildiğinden, iyileşmediğinden tedaviye normal olarak devam etmelidir.

HIV tedavisi olmadan ilerler ve Aıds olarak bilinen 3. aşamaya ulaşırsa ölümcül olabilmektedir.