Polikistik Over Sendromu Tedavisi, Ameliyatı | Belirtiler | İzmir

POLİKİSTİK OVER SENDROMU

POLİKİSTİK OVER TEDAVİSİ

POLİKİSTİK OVER SENDROMU

Polikistik Over Sendromu Nedir?

İlk defa 1935 yılında tanımlanan Stein-Leventhal sendromu olarak da adlandırılan polikistik over sendromu (PKOS, PCOS), 30 yaş altı kadınlarda daha sık görülen kalın bir yumurtalık (over) dokusu içinde iyi huylu sayıca fazla kist ile karakterize edilen bir hastalıktır. Latincede “poli” birden çok sayı, “over” sözcüğü de yumurtalık anlamını taşımaktadır.

Polikistik Over Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Polikistik over sendromu olan kadınlarda adet gecikmeleri, sivilceler, obezite (aşırı kilo), tüylenme ve yumurtlamada bozuklularla (anovulasyon) ilişkili kısırlık (infertilite) sorunları görülebilir. Kan değelerinde de LH (luteinizan hormon) ve testesteron, DHEAS gibi erkeklik hormonlarında artış gözlemlenir. Beyindeki hipofiz bezinden salınan ve yumurtalıkta hormon üretimini dengeleyen FSH (folikül uyarıcı hormon) ve LH arasındaki denge bozuktur.

Erkeklik hormonlarının fazlalığıyla ilintili olarak yüz, göğüs, göbek etrafı ve bacak bölgelerinde fazla tüylenme ve erkek tipi saç dökülmesi gözlenebilir. Anovulasyon yani yumurtlamanın olmaması da bu sendromun özelliklerinden biri olabilmektedir. Progesteron hormonu üretimi olmaz ve sadece estrojen hormonu salgılanır. Bu durum rahim (over) kanseri riskiyle ilişkilendirilmektedir.

Hastada ilk belirtiler genelde ergenlik döneminde başlar. İlk adetten sonra, düzensiz adet ve gecikmeler ile beraber aşırı kanamalar ilk bulgulardan olabilir. İlerleyen dönemlerde erkek tipi kıllanma ve tüylerin kalınlaşıp artması ortaya çıkabilirken bazı durumlarda kısırlık da görülebilir.

Polikistik Over Sendromu Neden Oluşur?

Polikistik over sendromunun sebepleri tam olarak bilinmemektedir ve bu konuda bir takım fikirler bulunmaktadır. Sonradan ortaya çıkmaz ve dış etkenlerle ilişkili değildir. Genetik faktörlerin etkisinin büyük olduğu düşünülmektedir. Obezite ve düzensiz beslenme bu hastalığı tetikleyebilen faktörlerdir.

Polikistik Over Hastalığı (PKOS) Tanısı Nasıl Konur?

Hastanın şikayetleri sonucu polikistik over sendromu teşhisi klinik bulgular, laboratuvar tahlilleri ve ultrason ile inceleme yöntemleriyle yapılabilir.Transvajinal ultrasonografi denilen teknik tanıda kullanılan önemli bir yaklaşımdır. Yumurtalık kenarında birçok küçük kist ultrasonografide tanımlanır.

Polikistik over, tanım itibariyle yumurtalıklardaki görünümü anlatan bir ifadedir. Polikistik over sendromu ise hormonal değerleri ve klinik belirtileriyle bir hastalıktır. Pek çok kadında polikistik yapıda yumurtalıklar bulunmaktadır ancak patolojik bir durum görülmemektedir.

Kandaki androjen oranlarının, LH ve FSH miktarlarının ölçülmesi de tanıda önem arz eder. Eğer LH/FSH oranı 3’ten fazlaysa, bu durum polikistik over sendromunu işaret ediyor olabilir. Yumurtlamanın gerçekleşip gerçekleşmediğini anlamak adına adet döneminin 21. günü kandaki progesteron miktarı da ölçülebilir.

Polikistik Over Sendromu Tedavisi Nasıl Yapılır?

Polikistik over hastalığının tamamen ortadan kaldırılması pek mümkün olmayan bir durumdur. Bu nedenle hastanın mevcut sıkıntılarını tedavi etme yöntemlerine başvurulur.

Adet düzensizlikleri ve aşırı tüylenme gibi problemlerin giderilmesinde doğum kontrol ilaçları kullanılabilmektedir. Bu ilaçlar hormon bazlı olduklarından salgılanan erkeklik hormonlarının baskılanmasında rol oynar. Bu şekilde bir tedavi 6-12 ay kadar bir süreden sonra cevap verebilmektedir. Bu sayede yeni tüylerin ortaya çıkması engellenebilir.

Kısırlık da polikistik over sendromunda sık karşılaşılan bir problemdir. Hastanın bebek dünyaya getirme isteği varsa yumurtlamayı sağlayacak ilaç kullanımına başlanabilir. Yaklaşık %80 kadar bir başarı oranı bu ilaçlarla yakalanabilir.

Eğer hastada aşırı kilo durumu varsa, obezitenin giderilmesi ve hastanın kilo vermesi büyük önem taşır. Bu yüzden diyetisyen ve doktor yardımıyla kilo verilmesi, hormonal bozuklukların düzenlenmesi için gereklidir.

Bu tür tedavilerden istenilen sonuç alınamadığında laparoskopik cerrahi yöntemiyle yumurtalıklarda bir polikistik over ameliyatı yapılabilmektedir. Bu ameliyatlarda over bölgesinde delme biçiminde bir müdahele uygulanır. Bu delmeyle yumurtlamanın önü de açılabilir.

Hiçbir problem yaşamayan hastalarda bile rahim kanseri riski artabileceği için polikistik over tedavisi yapılmalıdır. Bu tedaviler genelde uzun süreli devam eder, çünkü yukarıda da belirtildiği üzere hastalığın tamamen iyileşmesi gibi bir durum söz konusu değildir.

Polikistik Over Sendromu ve Hamilelik

Polikistik over sendromu olan kadınların hamile kalma olasılığı, bu sendrom bulunmayan kadınlara göre daha düşüktür. Bunun en büyük nedeni yumurtlamanın olmaması ya da düzensiz olması durumudur. Ancak bir takım yardımcı yöntemlerle şansı arttırmak mümkün olabilir.

Polikistik over sendromu olan kadınlarda gebelik dikkatli takip edilmesi gereken bir süreçtir. Düşük ihtimali, gebelik şekeri, gebelik hipertansiyonu gibi durumların olasılığı polikistik over sendromu olan gebelerde daha fazla olabilir.

Polikistik Over Tedavisi Yapan Doktorlar

Polikistik over sendromu tanısı konan hastaların tedaviyle hastalığın getirdiği olumsuzlukları giderebilmesi için deneyimli ve uzman hekimlere ve gerekirse diyetisyen yardımına başvurması gerekmektedir.