Yumurtalık Kisti | Over Kisti | Ameliyatı | Tedavisi | İzmir

OVER KİSTLERİNİN AMELİYATLA ALINMASI

YUMURTALIK KİSTİ TEDAVİSİ

YUMURTALIK KİSTİ

Yumurtalık (Over) Kisti Nedir?

Bir zarla çevrili içi dolu kesecik yapıları olan kistler kadınlarda overlerde yumurtalık kisti (over kisti) olarak görülmektedir. Kadınların korkularından biri olan yumurtalık kistleri, genelde bulgu vermez ve tedavi gerektirmeyebilirler. Değişik türlerde over kistleri görülebilmektedir ve çoğunlukla iyi huyludurlar. Yumurtalık kistlerini neoplastik (tümöral) ve fonksiyonel olmak üzere iki ana başlıkta incelemek mümkündür.

Yumurtalık Kisti Belirtileri Nelerdir?

Yumurtalık kistlerini kistin iyi huylu (benign, selim) veya kötü huylu (malign, habis) olarak ayırmak da mümkündür. Bir çok durumda çok büyük boyutlara ulaşsalar dahi belirti vermemeleri mümkündür. Genelde rutin yapılan kontroller sırasında ortaya çıkmaktadırlar. En çok görülen  Bir çok durumda çok büyük boyutlara ulaşsalar dahi belirti vermemeleri mümkündür. Genelde rutin yapılan kontroller sırasında ortaya çıkmaktadırlar. En çok görülen yumurtalık kisti belirtileri; adet düzensizlikleri, karın bölgesinde şişlik, karında ya da kasıkta ağrı, kabızlık, dışkılarken ağrı gibi sindirim sistemiyle alakalı sıkıntılar, sık idrara çıkma gibi idrar yoluyla alakalı sorunlardır. Bu tür şikayetler kiste özel belirtiler olmadığı için gözden kaçması mümkün olabilir.

Büyük olmayan kistlerin herhangi bir belirti vermemesi olasılığı yüksektir. Ağrı da over kistlerinde sık görülmeyen bir belirtidir. Ağrı görülmesi genelde büyük bir kitleye, iltihaplanmaya veya endometriozis gibi bir durumun varlığına işaret edebilmektedir. Bunun dışında az görülen vakalarda kistlerin kendi etrafında dönmesi (torsiyon) ya da kistlerin patlaması (rüptür) durumları yüksek ağrıya sebebiyet verebilmektedir. Bu vakalar riskli durumlara sebebiyet verebilir, cerrahi müdahele gerektirebilmektedir.

Değişik kist türleri de birbirinden farklı bir takım belirtiler verebilmektedir.

Yumurtalık Kistlerinde Tanı Nasıl Konur?

Over kisti teşhisi çoğunlukla rutin kontroller ya da yapılan jinekolojik muayene ve ultrasonografiler ardından yapılır. Muayene sırasında yaş, kitle şekli, boyutu, solid (katı) veya saf kist olması, yapışıklığı, hassasiyet varlığı ya da yokluğu dikkate alınmalıdır. Bu veriler kistin iyi huylu mu yoksa kötü huylu mu olduğuna dair bilgiler sağlayabilir. Eğer ultrasonografi sonucunda saf kist şeklinde olan, 5-6 cm’den küçük çapı olan kistlerin iyi huylu ve fonksiyonel olma ihtimali fazladır. Duruma göre tomografi, manyetik rezonans, hormon tetkikleri ve tümör belirteçlerine (Ca 125, Ca 15-3, Ca 19.9 gibi tümör markerları) bakılıp tedavi şekillendirilebilir.

Kist tipine tam olarak kesin tanının konulması için laparoskopi ya da laparotomi gibi yöntemlerle over kistinin çıkarılıp patolojide incelenmesi gerekmektedir.

Yumurtalık (Over) Kisti Tedavisi

Bütün yumurtalık kistleri ilaç tedavisi veya ameliyat gerektirmemektedir. Eğer kist şiddetli problemler yaratıyorsa (şiddetli ağrı veya yukarıda belirtilen belirtiler gibi) ve doğum kontrol hapı gibi ilaç tedavilerine cevap vermiyorsa, kist kendi etrafında dönme (torsiyon) ya da yırtılma ve patlama riski varsa, over kistinin yumurtalık kanseri şüphesi varsa bu durumlarda cerrahi müdahale gerekebilir. Torsiyon ve patlama durumu ortaya çıkmışsa, acil ameliyat şarttır. Çocuklarda ve yaş ilerlemesiyle menopozdaki hastalarda ortaya çıkarılan kistler de ameliyat yapılması gerekli olabilir.

Özellikle menopoz öncesi hastalarda, 7-8 cm’den küçük kistler için eğer kist görüntüsünde iyi huylu olduğuna dair bilgiler varsa ve tümör belirteçleri kan tahlillerinde kansere yönelik bulgular vermiyorsa, bu kistlere takip düşünülebilir.

Yumurtalık Kistlerinin Çeşitleri Nelerdir?

Over kistlerinin bir çok çeşidi vardır. Folikül kisti, inklüzyon kisti, korpus luteum kisti, gebelik luteoması, teka-lutein kisti, endometrioma (çikolata kisti) bunlardan bazılarıdır.

Yumurtalık Kisti Tedavisi Yapan Doktorlar

Yumurtalık kistlerinin tedavisinde en önemli noktalardan biri kist tipini, iyi huylu mu yoksa kötü huylu mu olduğunu teşhis edebilmektir. Eğer gerekliyse doğru müdahalenin yapılabilmesi ve kistin düzgün takip edilebilmesi için uzman ve alanında deneyimli bir doktora başvurmak büyük önem arz eder.